Experiments naturals amb l’idioma dels exàmens

Avui vull presentar, i de manera molt ràpida, un experiment amb el que m’he trobat pràcticament sense voler. En el marc de l’assigantura de Tècniques d’Investigació I del grau de Ciències Polítiques, hi ha una part de la nota que ve determinada per un examen que fem els professors de pràtiques amb el programa SPSS. Resulta que tenia dos dies d’examen: el dimarts i el divendres.

L’examen de l’assinatura estava ja fet en castellà per part del professor titular. Per manca de temps no el vaig traduir, de manera que els estudiants del dimarts van tenir l’examen redactat en castellà. En canvi, per aquest divendres sí que el vaig traduir.

Ens trobem davant d’un experiment pràcticament natural: assumint que la distribució d’alumnes castellans i catalans és homogènia entre els dos grups, i tenint present que els alumnes devien saber per igual que era jo qui corregiria els examens, podem veure quin és l’efecte del fet que l’examen sigui en castellà en l’idioma de resposta. Els resultats són altament significatius:

– El dimarts el 45% de les persones van fer l’examen en català

– El divendres, el percentatge ha augmentat fins al 88,4%

Si ens fixem en les mitjanes per cada dia, essent “0″ fer l’examen en castellà i “1″ en català, el valor obtingut del dimarts és del 0.45, mentre que pel divendres és de 0,88. Fent una ANOVA per testar la significació, evidentment aquesta és significativa al 99,9%.

Probablement no estem descobrint la sopa d’all amb aquest test, és evident. Ara bé, aquestes dades demostren, una vegada més com entre molts catalans, l’idioma amb el qual ens hi adrecem és determinant per explicar l’idioma amb el que ens respondran.Així doncs que ja ho sabeu, si ens estimem una mica la nostra llengua, a vegades un fet tan simple com adreçar-nos en català pot ser determinant per la salut de l’idioma!

Quant a El Cau del Llop

Vaig néixer a Manlleu -Osona- un dilluns 5 d’agost de 1940, tot i que en el “Libro de Família” hi consta el dia 8 en lloc del dia 5, coses dels registradors d’aquella època, ara visc a Sabadell -Vallès Occidental-. He estudiat, he treballat, (això es historia passada i forma part de la meva vida anterior) i ara no importa ni el què ni ha on, estic feliçment casat i enamorat de la meva família, soc pare de tres fills i avi de vuit nets, exerceixo de Jubilat a plena dedicació i procuro gaudir d’aquest moment. Si veieu que el meu nom d’usuari es El Cau del Llop no es per amagar-me de res, ben al contrari, ho es per la senzilla raó etimològica de l’origen del meu cognom (mal escrit, es ben cert), però una llobera es un cau d'un llop. I com dic a la capçalera del bloc, A la recerca de valors… , i també perquè es una finestra oberta al mon que em permet participar-hi, sense interpretacions d’altres que m’ho impedeixin.
Aquesta entrada s'ha publicat en Llengua i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

